Φαίνεται ότι πριν ακόμα από την άλωση της Κωνσταντινούπολης
, στην εποχή του σουλτάνου Μεχμέτ Α` (1413-1421),
οριστικοποιήθηκε το προβάδισμα της «πόλης των πολεμιστών» (dar al-guzat), δηλαδή της
θρακικής Αδριανούπολης,
απέναντι στην ασιατική Προύσα, την «πόλη των θεολόγων -
νομομαθών» (dar al-ulema) . Όταν η Κωνσταντινούπολη
ανακηρύχθηκε πρωτεύουσα της οθωμανικής αυτοκρατορίας,
η Αδριανούπολη παρέμεινε
«συμπρωτεύουσα» του κράτους,
διατηρώντας πάντα το προβάδισμά της απέναντι στην
Προύσα .
Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, το 1459, στην
Αδριανούπολη διέμεναν κάποιοι Χριστιανοί που κατάγονταν από την
Κωνσταντινούπολη και είχαν μεταναστεύσει εκεί
από την πατρίδα τους πριν ή μετά
την Άλωση . Φαίνεται, λοιπόν, ότι οι λιγοστοί εναπομείναντες παλιοί κάτοικοι
της Αδριανούπολης δεν ενισχύθηκαν μόνο
από τους επίσης λιγοστούς συμπατριώτες
τους που επέστρεψαν στην πόλη
μετά από αιχμαλωσία λίγων χρόνων,
αλλά και από
κατοίκους της βυζαντινής πρωτεύουσας ,
τους οποίους ο Μεχμέτ Β υποχρέωσε να επιστρέψουν
στην Κωνσταντινούπολη
ή, ακόμη, και
άλλων περιοχών.
Ωστόσο, κατά τους πρώτους αιώνες μετά την κατάκτηση,
η
χριστιανική κοινότητα της Αδριανούπολης αποτελούσε μια μικρή μειοψηφία
μέσα στο
μουσουλμανικό πληθυσμό της πόλης,
ο οποίος αυξανόταν με εντυπωσιακά γρήγορους
ρυθμούς .
Η αύξηση του πληθυσμού της Αδριανούπολης συνεχίστηκε και το
15ο αιώνα.
Η αυξητική αυτή τάση δεν ανεκόπη ούτε μετά την κατάκτηση της
Κωνσταντινούπολης
και τη συνακόλουθη απώλεια εκ μέρους της Αδριανούπολης της προνομιακής θέσης της
ως
πρωτεύουσας της ευρωπαϊκής επικράτειας των Οθωμανών.
Κατά τις πρώτες δεκαετίες
του 16ου αιώνα, η αναλογία Μουσουλμάνων - Χριστιανών
εντός της πόλης ήταν 6:1.
Γεώργιος Βογιατζής
" Η πρώιμη Οθωμανοκρατία στη Θράκη "
Ηρόδοτος
Θεσσαλονίκη 1998
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου