Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου 2014
Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2014
Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2014
Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014
Οι αγορές (τσιαρσιά) της Αδριανούπολης-Edirne çarşıları
Οι αγορές της ή τσαρσιά:
Το πρώτο μεγαλύτερο, ωραιότερο και εμπορικότερο
είναι το τσαρσί του Αλή Πασά.
Το εν λόγω τσαρσί κτίστηκε από τον Σεμήζ Αλή Πασά, που υπήρξε
πρωθυπουργός για μια τετραετία προς το
τέλος της βασιλείας του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς. Είναι έργο του Σινάν και
τελείωσε το 1569.
Σύμφωνα με την παράδοση κτίστηκε για να συναχθούν κάτω από την ίδια στέγη
οι αργυροχρυσοχόοι της εποχής και κάθε
βράδυ φυλασσόταν από εκατό νυχτοφύλακες. Κλέφτες υπήρχαν πάντα…
Έχει εκατόν τριάντα μαγαζιά, έξι εισόδους και είχε τη φήμη του
ασφαλέστερου και γι’ αυτό ήταν και πολύ
δύσκολο να εξασφαλίσει κανείς μαγαζί σ’ αυτό.
Το 1992 κάηκε από βραχυκύκλωμα. Η κυβέρνηση Ντεμιρέλ όμως το αποκατέστησε
και ξαναλειτούργησε το 1997.
Το τσαρσί Μπετεστέν:
Το τσαρσί αυτό κτίστηκε με σκοπό να εξασφαλίσει πόρους στο Παλαιό
Τέμενος. Το έκτισε ο Μεχμέτ ο Α΄ ο Τσελεμπή το 1418 με αρχιτέκτονα το Χατζή
Αλαεττήν.
Έχει 54 μαγαζιά, σχήμα παραλληλόγραμμο (41επί78) και είναι
μολυβδοσκέπαστο.
Μπετεστέν σημαίνει «χώρος αγοραπωλησίας αξιών»
Το τσαρσί Αράστα :
Το τρίτο μεγάλο τσαρσί είναι το τσαρσί κάτω ακριβώς από το Σελημιγιέ, το
λεγόμενο και Αράστα ή Καβάφ τσαρσισί.
Αράστα σημαίνει συντεχνιακό τμήμα σε συγκεκριμένο χώρο και καβάφ σημαίνει
υποδηματοποιός, υποδημάτων της σειράς, όπως
είναι τα ξώραφα στην Ελλάδα ή τα μέστια -κάτι σαν πέτσινες επενδυμένες
από μέσα κάλτσες- στην Τουρκία.
Το τσαρσί αυτό είχε κτιστεί λοιπόν για να εξασφαλίζει πρόσοδο στο
Σελημιγιέ, και επειδή στέγασε τους
καβάφηδες, του δώσανε και αυτή την ονομασία.
Έχει 124 μαγαζιά, 225 μέτρα μήκος και κτίστηκε από τον Νταβούτ Αγά που
ήταν αρχιμάστορας του Σινάν.
Λέγεται επίσης ότι κτίστηκε για να προσδώσει αρχιτεκτονική ενίσχυση στη
δυτική και νότια πλευρά του Σελημιγιέ.
Το τσαρσί Αράστα
Ιωάννης Αλατζάς
Ζω την Αδριανούπολη
Αδριανούπολη 2014
Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2014
Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2014
Πέμπτη 25 Δεκεμβρίου 2014
Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2014
Παινέματα στα κάλαντα από το Σαμάκοβο
Σε γεωργό
γ-Ήρταμε στον αφέντη μας, τον πρώτο ζευγελάτη
πόχει βουβάλια δράκοντα, αλέτρι σιδερένιο
κι οργώνει την ημέρα ντου εννιά σινιάκα στάρι
κι οργώνει ντα και σπέρνει ντα και διβολά [2] ντα κιόλα
και με χαρά χαρούμενος και καλοκαρδισμένος
παίρνει και πάει στο σπίτι του σαν καλονοικοκύρης.
Σε κτηνοτρόφο
γ-Ήρταμε στον αφέντη μας τον πρώτο κεχαγιά μας
πόχει τα χίλια πρόβατα, τα πεντακόσια γίδια
πόχει τα δέκα τα σκυλιά τ’ ασημοκερντανάτα [3].
Σε σπίτι με μικρό γυιο
Η μάνα πόχει τον υγιό, τον ένα κανακάρη
και στο σκολειό τον έστελνε και στο σκολειό τον στέλνει
Το δρόμονε που πήγαινε βρίσκει παιδιά και παίζουν.
Κοντύλισε το χέρι ντου κι έχυσε τη μελάνη
και λέρωσε τα ρούχα ντου τα λινομεταξένια
Παίρνει και πάει στη μάνα ντου και βαριανεστενάζει
― Τι έχεις, παιδάκι μου, και κλαις και βαριανεστενάζεις;
― Κοντύλισε το χέρι μου κι εχύθη γ-η μελάνη
και λέρωσα τα ρούχα μου τα λινομεταξένια.
― Μην κλαις, παιδί μου, μη θρηνείς και μην ανεστενάζεις
η μάνα σου νά ’ναι καλά και κείνη θα ντα πλύνει.
― Πολλοί που με τα πλύνανε τα λερωμένα ρούχα,
άλλος κανείς δεν τά ’πλυνε σαν τη μανούλα πού ’χα.
Σε σπίτι με μικρή κόρη
Κυρά μου, το κορίτσι σου, κυρά μου, το παιδί σου,
να το ταΐζεις ζάχαρη να το ποτίζεις μόσχο,
και να το στέλνεις στο σχολειό, γράμματα να μαθαίνει…
Σε σπίτι με ξενιτεμένο
Η ξενιτειά κι ο θάνατο στο ζύγι ένε ζ’γιασμένη [4],
η ξενιτειά παραβαρύ γιατ’ ένε [5] νειδισμένη [6].
Ξένες πλύνουν τα ρούχα ντου, ξένες τα σιδερώνουν.
Πλύνουν τα μια, πλύνουν τα δυο, στις τρεις ποτροβολούν [7]
τα.
«Πάρε, ξένε μ’, τα ρούχα σου και πάν’ το δρόμο π’ ήρθες».
[2] διβολάω: οργώνω
δεύτερη φορά για να πεθάνουν τα ζιζάνια.
[3] ασημοκερντανάτα: αυτά που έχουν ασημένιο κερντάνι
(γιορντάνι), δηλαδή αλυσίδα.
[4] ζ’γιασμένη: ζυγιασμένη
[5] ένε: είναι
[6] νειδισμένη: ντροπιασμένη (από το όνειδος)
[7]
ποτροβολούν: πετούν
Πηγή: http://www.pemptousia.gr/
Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2014
Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014
Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014
Τα αμυγδαλωτά της Αδριανούπολης-Edirne badem ezmesi
Τα
αμυγδαλωτά.
Στην Αδριανούπολη όλα καλά
από τα προϊόντα γάλακτος, αλλά ό,τι καλλίτερο είναι τα προϊόντα αμυγδάλου. Και
λέγω προϊόντα αμυγδάλου, γιατί μέχρι χθες ξέραμε μονάχα το μπαντέμ εζμεσή ή
μάρτσιπαν, που είναι εξαιρετικό
γλύκισμα, αλλά και το προϊόν, το οποίο «εκπροσωπεί» την Αδριανούπολη
παγκοσμίως.
Οι Ιάπωνες π.χ. ξέρουν πολύ περισσότερο το μπαντέμ
εζμεσή παρά το φεστιβάλ πάλης του Κιρκπινάρ.
Οι πρώτοι εμπορικά
διδάξαντες το προϊόν λέγεται πως είναι οι Κετσετζη- ζαντέ, δυναστεία, της
οποίας ένας των προγόνων ήταν
εντόπιος αξιωματούχος. Δεν είναι οι
μόνοι, εξ ίσου ισχυροί ή και ισχυρότεροι είναι οι Ασλανζαντέ, αλλά το
μάρκετινγκ αν δεν έλεγε τίποτε δε θα το έκαναν επιστήμη.
Η έρευνα για την αναζήτηση της αλήθειας
φανέρωσε ότι:
Οι Κετσετζηζαντέ έχουν
έρθει από τη Σαφράμπολη της Κασταμονής, δεν είναι βέροι Αδριανουπολίτες, ενώ
κάποιος πρόγονος των Ασλανζαντέ, με των οποίων το όνομα ανδρώνεται η φίρμα του
Αρήφ Μερίτς, κατά την παράδοση υπήρξε και ζαχαροπλάστης του παλατιού.
Το Ασλανζαντέ ήταν το
προσωνύμιο το οποίο προσεταιρίστηκε ο Αρήφ Μερίτς το 1999, καθώς μ’ αυτό χαρακτηριζόταν
ένα από τα ιστορικά πρόσωπα της Αδριανούπολης, άνθρωπος του πνεύματος και
δικαστής, ο Μουσταφά Εφέντη, το 1761, όπως περιγράφει ο εμπνευστής και
διευθυντής της φίρμας Ασλανζαντέ κ. Αρήφ και επιβεβαιώνεται από την
κρήνη που έχει ανεγερθεί στη μνήμη του.
Αυτή είναι η απόδειξη για
την ιστορικότητα της φίρμας.
Η κρήνη είναι εκεί παραπλάϊ στο κατάστημα των Ασλανζαντέ λίγο πριν
από το άγαλμα του Σινάν.
Εντύπωση μου κάνουν δύο τουρκικές
λέξεις, των οποίων αντιλαμβάνομαι την έννοια, αλλά δεν μπορώ να δικαιολογήσω
την παρουσία σε βιτρίνα ζαχαροπλαστείου ή καλύτερα του πρατηρίου φίρμας
Ασλανζαντέ.
Φωτογραφίζω
τη βιτρίνα, αναλύω τη σημασία του προσδιορισμού Ντεβά-ι Μίσκ , Deva-i
Misk που σημαίνει
μοσχο-θεραπεία (θεραπεία δι’ αρώματος μόσχου) ή (ίαμα μόσχου) και Kallavi που
σημαίνει ισχυρό, αμετάκλητο, πελώριο, αδιάσειστο · διαισθάνομαι ότι πρόκειται
για γλύκισμα, αλλά από τη μεγάλη μου
περιέργεια μπαίνω στο κατάστημα και είμαι έτοιμος ν’ αντιμετωπίσω κάτι πολύ
καινούργιο και πρωτότυπο :
τους κουραμπιέδες
Καβάλας….., τους εδώ νόμιζα ότι τους
ήξερα…
Μαθαίνω, το είχε πει και ο
Σωκράτης, κι ας ήταν και κορωνίδα.
Ορίστε το Ντεβά-ι Μίσκ
«καινούργιο και πρωτότυπο», είναι ένα είδος χαλβά με σαράντα όπως λέγεται
φυτικά αρώματα και μέλι.
Το Καλλαβί είναι πάστα από
φιστίκι Αιγίνης με πρόσμιξη μελιού, βουτύρου και αλεύρου, κάτι
το ασύλληπτα γευστικό, το Lük u Αlậ, -το μαθαίνω μετά- είναι λουκούμι με φιστίκι Αιγίνης,
μέλι, σιρόπι από ρόδι και λέγεται και λουκούμι της Χιουρρέμ Σουλτάν-Hürrem
Sultan, που είναι πασίγνωστη στην Ελλάδα από την
τηλεοπτική σειρά του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς.
Ο υπεύθυνος μου δίνει να
δοκιμάσω απ’ όλα. Ρωτώ αν μπορώ να επισκεφθώ το εργοστάσιο. Μου απαντά πως
υπάρχουν ελπίδες.
Ο γνωστός σε ολόκληρο τον
΄Εβρο Άπο, ο μηχανικός αυτοκινήτων και ολοπρόθυμος άνθρωπος, αναλαμβάνει να κάνει παιχνίδι. Την άλλη μέρα
κατά τις δέκα είμαστε μπροστά στο εργοστάσιο των Ασλανζαντέ στον Κιρισχανέ.
Είναι και ήταν εκεί από
όπου έχουμε περάσει άπειρες φορές και πάντα λέγαμε να μάθουμε πού είναι το
εργοστάσιο παραγωγής. Κι’ όμως, είναι εκεί, στο υπόγειο.
Ο συνεχιστής των
Ασλανζαντέ κ. Αρήφ μας δέχεται ευχαρίστως και είναι ολοπρόθυμος να μας
ξεναγήσει στο χώρο παραγωγής.
Μπλούζες, μαντήλια στο κεφάλι, πλαστικά στα
παπούτσια.
Κάποιες από τις
φωτογραφίες θα με προλάβουν σε περιγραφή.
Ο Αρήφ Μπέη με τους συνεργάτες του,
μόλις μπει κανείς στον παράδεισο των αμυγδαλωτών, που τον ζήσαμε φεύγοντας με
τα διαλεχτά προϊόντα προσφοράς τους.
Στο υπόγειο με
τον κάλφα του. Να δει και την πυκνότητα της σοκολάτας.
Η αμυγδαλοζύμη θέλει ακόμα
μερικές στροφές.
Μια ανάσα για έναν καφέ, που μόνο για τον τρόπο που μας
αντιμετώπισε,
θα `χει - κατά το ρητό- σίγουρα τη 40χρονη ή και διπλάσια θύμησή του.
Η παρασκευή των
αμυγδαλωτών είναι εύκολη. Η απίθανη νοστιμιά όμως, καθώς γίνεται αντιληπτό, οφείλεται
στην πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται και όχι σε κάποια τεχνική ή ιδιαίτερη ζαχαροπλαστική γνώση. Βέβαια έχει τον κόπο
του. Και γιατί το λέγω έτσι αβασάνιστα; Για τον απλούστατο λόγο ότι έχω φτιάξει
δύο φορές με επαρκή επιτυχία. Είχα φυσικά και μια εμπειρία από τα αμυγδαλωτά
της ιδιαίτερής μου πατρίδας της Ίμβρου, τα οποία είναι διαφορετικά, τόσο κατά
τη γεύση όσο και κατά τη διαδικασία παρασκευής.
Παραπλήσια προς τα μπαντέμ
εζμεσή είναι τα αμυγδαλωτά Σύρου ή Ικαρίας, στα οποία όμως βάζουνε ανθόνερο για
άρωμα και χάνει από το άρωμα του αμύγδαλου.
Η παρασκευή των εζμέδων,
που σε μικρή ποσότητα μπορεί να γίνουν και στο σπίτι, θέλει εργαστήριο. Το
βασικό είδος πρώτης ύλης είναι, καθώς το λέγει το όνομά τους, το αμύγδαλο.
Μπαντέμ εζμεσή θα πει αμυγδαλόπαστα.
Η διαδικασία παρασκευής
είναι η εξής:
Παίρνουμε την αμυγδαλόψιχα
και τη βάζουμε μέσα σε μια λεκάνη. Την περιχύνουμε με ζεστό νερό και
περιμένουμε να φουσκώσουν οι φλούδες. Αφού φουσκώσουν οι φλούδες, ασπρίζουμε τα
αμύγδαλα και αφού τα στεγνώσουμε τα περνάμε από τη μηχανή, -μίξερ, μπλέντερ- τα
αλέθουμε δηλαδή καλά και τα βάζουμε στην άκρη.
Πάμε τώρα για το
σιρόπι. Σε σκεύος βάζουμε τη ζάχαρη
(άχνη) και, ανάλογα με την ποσότητα, νερό τόσο μόλις να τη σκεπάζει, για να μη
ζαχαριάσει. Το βράζουμε και λίγο πριν πάρει βράση ρίχνουμε χυμό λεμονιού και
προσθέτουμε την αλεσμένη αμυγδαλόψιχα ή το ρίχνουμε σιγά σιγά στη λεκάνη που
έχουμε την αλεσμένη ψίχα. Είναι θέμα τεχνικής.
Το ανακατεύουμε συνεχώς, όπως το χαλβά, για να
μην πιάσει και μόλις αρχίζει να κοχλάζει το κατεβάζουμε από τη φωτιά. Ορισμένοι
στη φάση αυτή, ανάλογα με την πυκνότητα της αμυγδαλοζύμης πια, προσθέτουν και
λίγο αγνό βούτυρο για άρωμα και λίγο αλεύρι για να γίνει πιο συμπαγής. Είναι
σαν μια υποκίτρινη γευστικότατη μάζα. Στο μεν σπίτι το βάζουμε σε ανάλογα
καλούπια, στο δε εργαστήρι το ξεκουράζουν πάνω σε μαρμάρινους πάγκους για
κάποιες ώρες, μπορεί και είκοσι τέσσερις, σκεπασμένο με τα κατάλληλα ειδικά
ντουλμπάνια.
Στη συνέχεια πλάθεται σε
ράβδους και κόβεται σε μικρούς κυλίνδρους.
Αυτό
είναι το αποτέλεσμα. Το περίφημο μπαντέμ εζμεσή.
Το πράσινο που φαίνεται στο κέντρο είναι φιστίκι
Δαμασκού(Αιγίνης) αλεσμένο.
Προσθέτει
Ένα τέτοιο πιάτο άξιζε, όπως είναι,
και γι’ αυτό υπάρχει στο Ιντερνέτ.
Ιωάννης Αλατζάς
Ζω την Αδριανούπολη
Αδριανούπολη 2014
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014
Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014
Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2014
Διαλέξεις του Νίκου Λυγερού στη Θράκη
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΥΓΕΡΟΥ
ΣΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΚΑΒΥΣΟ - ΠΕΠΛΟ – ΚΑΒΑΛΑ - ΞΑΝΘΗ - Ν.ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ - ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗ
Ο Dr. Νίκος Λυγερός θα βρίσκεται στην περιοχή της Θράκης για μία σειρά διαλέξεων.
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014
Αλεξανδρούπολη
Φορέας: Μ.Γ.Σ. Εθνικός Αλεξ/πολης – Σκακιστικό Τμήμα
Διάλεξη με θέμα: "Ιστορικές Σκακιέρες και Διαχρονική Στρατηγική"
Αίθουσα: Δημοτικό Θέατρο Αλεξανδρούπολης
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014, ώρα: 09.00΄-11.00΄ Αφίσα
Πέπλος
Φορέας: Αντιδημαρχεία Φερών και Πρωτογενούς Τομέα
Διάλεξη με θέμα: "Πεπόνι και Ζεόλιθος"
Κεντρικό καφενείο Πέπλου
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014, ώρα: 18.00΄ Αφίσα
Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014
Αλεξανδρούπολη
Φορέας: 2ο ΕΠΑ.Λ. Αλεξανδρούπολης
Διάλεξη με θέμα: "ΑΟΖ, Ζεόλιθος και προοπτικές για τους νέους"
ώρα: 09.30΄ - Αφίσα
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014
Καβησός - Φέρες
Φορέας: 31Μ/Κ Ταξιαρχία
Διάλεξη με θέμα: "Δυναμική αναγνώρισης Τριάδας Γενοκτονιών"
Καβάλα
Φορέας: Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 17ου Δημ. Σχολείου
Διάλεξη με θέμα: "Ανάπτυξη και αυτοπεποίθηση στην παιδεία της αγωγής"
17 Δημοτικό σχολείο Καβάλας Αγίας Παρασκευής
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014, ώρα: 17.00΄ Αφίσα
Ξάνθη
Διάλεξη με θέμα: "Η δυναμική της Κυπριακής ΑΟΖ"
Αίθουσα: Καπναποθήκη "Π" του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης & Παράδοσης
Καπνεργατών 9, ώρα: 19.30 - Αφίσα
Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014
Ν. Ορεστιάδα
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014
Αδριανούπολη
Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Πολυκυκλικός Χρόνος Ανθρωπότητας" Ελληνική συνοικία παλιάς πόλης Αδριανούπολης., ώρα: 19.00 - Αφίσα
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014
Αλεξανδρούπολη
Φορέας: Σύλλογος Κρητών Ν. Έβρου «Ο Μίνωας»
Διάλεξη με θέμα: "Ο Ερωτόκριτος ως Κληρονομιά Ελληνισμού"
Αίθουσα: : Επιμελητήριο Έβρου - 3ος όροφος
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014, ώρα: 19.30΄ Αφίσα
---- ας σταματήσουμε τώρα τον θάνατο της μνήμης ----